أخبار عاجلة

مغامرة ساويرس في سوق الدهب.. شركة مملوكة للملياردير إنتاجها يعادل احتياطي 4 دول عربية

مغامرة ساويرس في سوق الدهب.. شركة مملوكة للملياردير إنتاجها يعادل احتياطي 4 دول عربية
مغامرة ساويرس في سوق الدهب.. شركة مملوكة للملياردير إنتاجها يعادل احتياطي 4 دول عربية


يا ترى إيه سر إقبال المليادير نجيب ساويرس على الاستثمار في الدهب ؟وليه خصص اكتر من 1 ونص مليار دولارلضخها فى البحث والتنقيب عن المعد النفيس ؟ وإزاي شركته وحدها هتنتج ما يعادل احتياطي4 دول عربية من الدهب؟

رجل الاعمال المعروف نجيب ساويرس رئيس شركة أوراسكوم للاستثمار القابضة كان من أوائل الناس اللى اتجهت للاستثمار فى الدهب ومن حوالى 4 او 5 سنين كان او واحد يتوقع ان الدهب هيروح فى حتة بعيدة وعشان كده خصص ميزانية ضخمة لأعمال التنقيب والحفر مشفى مصر بسلا فى دول تانية عربية وافريقية

وفى الساعات الأخيرة أعلن ساويرس إن حجم استثمارات شركته في مناجم الدهب بيصل 1.5 مليار دولار.. وأكد ان فيه  ظواهر كتير  أدت لارتفاع الدهب إلى المستويات القياسية الحالية واللي ستكون سبب في استمرار الصعود لشهور كتير جاية ..وقال ان انخفاض عدد المناجم اللي دخلت الخدمة في السنوات الأخيرة كانت واحدة من أهم أسباب زيادة سعر المعدن النفيس ووضحده وكشفان  إنتاج اى منجم جديد بيحتاج إلى 6 سنين من وقت الإعلان عن اكتشافه.

ساويرس أكد ان  الانخفاض في المعروضب يقابله زيادة في الطلب على الدهب خصوصا الطلب من روسيا والصين اللى بيخططوالتحويل جزءكبيرمن احتياطياتهم بعيدا عن الدولار فى اطار خطط التخلي عن العملة الأمريكية وتخفيف نفوذها وسيطرتها على حركة التجارة وعلى احتياطيات النقد الأجنبيفى البنوك المركزية

وفى الفترة الأخيرة أنشأ ساويرس  شركة متخصصة للتنقيب على الدهب حصلت على 9 رخص استكشاف في مصر إلى جانب رخص في أوزبكستان وعدة دولافريقيا من بينها السودان اللى عطلت الحرب دخول الشركة ليها.

وبتركز شركة ساويرس على زيادة رخص الاستكشاف عشان ترفع من فرص العثور على الدهب وسطتوقعات بانتاج كميات من المعدن النفيس تعادل احتياطي 4دول عربية من الدهب
طب ايه اللى خلا ساويرس يتجه للاستثمار فى الدهب؟ 
فيه اسباب كتير اهمها أنه فى أوقات الأزمات السياسية والإقليمية والعالمية والتوتراتزي اللى بيمر بيها العالم حاليا بعتبر الاستثمار فى الأصول الاقتصادية الحقيقية يعنى أصول ملموسة غير ورقية ملاذ آمن لكتيرمن المستثمرين كمان حالة التشبع فى الاستثمارات فى أسواق المال العالمية مع وجود أدوات استثمار أكثر ربحية وأقل فى نسبة مخاطر امتلاكها زي الذهب والمعادن النفيسة.

إخلاء مسؤولية إن موقع عاجل الإخباري يعمل بطريقة آلية دون تدخل بشري،ولذلك فإن جميع المقالات والاخبار والتعليقات المنشوره في الموقع مسؤولية أصحابها وإداره الموقع لا تتحمل أي مسؤولية أدبية او قانونية عن محتوى الموقع.

اشترك فى النشرة البريدية لتحصل على اهم الاخبار بمجرد نشرها

تابعنا على مواقع التواصل الاجتماعى

السابق رانيا المشاط: مبادرة "شباب بلد" تتسق مع جهود الدولة لتحقيق التنمية البشرية
التالى أخبار مصر اليوم .. غلق الدائرى 30 يومًا وشركة المياه بقنا تعلن عن قطعها 6 ساعات